Критеријуми и елементи оцењивања у настави ликовне културе
Основне школе „Вук Караџић“Глоговац
Наставник Маја Милановић
Оцењивање из предмета ликовна култура обавља се полазећи од доношења прибора за рад ученичких способности, степена спретности, умешности, вештина и усвојеног знања пропицаних настабним планом.
Практичан рад представља ликовни рад у различитим техникама.
Оцењује се искључиво рад који је рађен на часу јер по наставном плану постоји довољно времена за извршење истог. За сваки рад предвиђено је и предочено ученицима унапред време реализације 1,2,3 или више часова.Рад који се донесе од куће неће бири оцењен.У случају да наставник примети да рад није урадио ученик задржава право да провери аутентичност аутора тако што ће ученик на часу урадити мањи сличан рад са којим ће мо упоредити умешност.
Ученици на предњем делу рада морају имати написано име,презиме разред и наставну јединицу. Непотписани радови се неће оцењивати. За недоношење прибора ученик добија минус у педагошкој свесци .Након четири добијена минуса ученику се смањује оцена.
Радови при оцењивању морају бити комплетно завршени што подразумева ,савладана наставна јединица у потпуности као и комплетно обојен рад без остављених белина.
Таленат се не оцењује.
Критеријуми оцењивања су дефинисани у односу на врсту,обим и ниво умећа ,вештина и усвојених знања .на сваком раду оцењује се квалитет линија ,грађење облика,простор,композиција.Такође се у вишим разредима посматра савладана умећа,технике и вештине из предходних разреда. .
Уколико ученик нема развијене посебне способности, приликом оцењивања узима се у обзир индивидуално напредовање у односу на сопствено претходно постигнуће, могућности и ангажовање ученика у наставном процесу .
Ученик са изузетним способностима, који стиче образовање и васпитање на прилагођени и обогаћени начин применом индивидуалног образовног плана, оцењује се на основу остварености циљева и прописаних стандарда постигнућа, као и на основу ангажовања.
Ангажовање ученика обухвата: одговоран однос према раду, постављеним задацима, активно учествовање у настави, сарадња са другима и исказано интересовање и мотивација за учење и напредовање.
Учешће на ликовним конкурсима се не оцењује и није обавезно ,само додатно мотивише т ученике , и допуњује рад ученика са већим способностима.
5.Разред
Креира облике помоћу одговарајућих разноврсних линија ,поставља елементарну основну композицију у којима се види однос величина облика,ритам и савладаност цртацких и колажираних техника.
6.разред
Креира материјализацију облика описивањем грађе,текстуре,светлине,боје,градације и савладаност сликарске и колажиране технике.
/. Разред
Креира просторне композиције у којима се даје значај пропорцијама (перспектива, делови композиције у односу на целину ,пропорције облика,пропорције лица и фигуре као и архитектура) Равнотежа свих елемената композиције је веома битна као и савладаност сликарске ,цртачке и графичке технике.
8.Разред
Креира динамику,контраст,апстрактност као и визуелну комуникацију у свим сегментима савременог живота.У којој мери су савладане цртачке,сликарске ,колаж технике као и технике савремених медија
НАПРЕДНИ НИВО Изразито талентовани ученици ,боље повезивање елемената у композицији ,адекватна примена визуелних принципа као и развијање сопствених принципа елемената композиције.
СРЕДЊИ НИВО одабира адекватан садржај и размишља о начину на који ће представити своју идеју.Што више се посветити задатку и пустити машти на вољу.
ОСНОВНИ НИВО Ученици који нису склони визуелном изражавању имаће посебну помоћ,једноставније задатке и нижи критеријум оцењивања.Ипак се и од њих очекује да направе мали помак у односу на предходни рад ,потруде се и испрате ритам школског програма.
Бројчано оцењивање успеха ученика из предмета обавља се на основу следећих критеријума:
1) ученик који остварује веома значајан напредак у савладавању програма предмета у потпуности самостално испуњавање захтева који су утврђени на основном и средњем нивоу, као и већину захтева са напредним нивоима посебних стандарда постигнућа, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа, уз веома висок степен ангажовања, са комплетно самостално завршеним и педантним радом добија оцену одличан (5);
2) ученик који остварује значајан напредак у савладавању програма предмета у потпуности, самостално, испуњавање захтева који су утврђени на основном и средњем нивоу, као и део захтева са напредним нивоима посебних стандарда постигнућа уз мању помоћ наставника, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа, уз висок степен ангажовања, добија оцену врло добар (4);
3) ученик који остварује напредак у савладавању програма предмета, самостално испуњавање захтева који су утврђени на основном и већем делу на средњем нивоу посебних стандарда постигнућа, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа, уз ангажовање ученика, већу помоћ наставника и недовољно довршеним радом добија оцену добар (3);
4) ученик који остварује минималан напредак у савладавању програма предмета и испуњавање уз помоћ наставничких захтева који су утврђени у већ делу основног нивоа постигнућа, односно захтева који су одређени индивидуалним образовним планом и прилагођеним стандардима постигнућа и ангажовања ученика,уз велику помоћ наставника и незавршеним радом добија оцену довољан (2); 5) ученик који не остварује минималан напредак у савладавању програма предмета и ни уз понуђену помоћ наставника не испуњава захтеве који су утврђени на основном нивоу постигнућа,не користи донешен прибор и добија оцену недовољан (1).
Број оцена у петoм разредима је минимум три оцене у сваком полугодишту, а у шестoм, седмoм и осмом разредu је минимум две оцене.